sunniva

Historien om Vogue

  • Skrevet 14.09.2016 klokka 22:43
  • Kategori: Blogg

Vogue - et magasin med sjel

I 1892 grunnlegger den kreative sjelen Arthur Turnure Vogue. Nyhetsavisen ble publisert 17 desember og kostet 10 cent som er cirka 2.50 dollar i dag. Avisens handling var om nyheter, mote og sport. Intensjonen til Turnure var å lage en publikasjon som feiret den sermonielle siden av livet. Målgruppen for avisen var overklassen i New York.   

I 1905, et år før Turnure døde så kjøpte Conde Montrose Nast Vogue. Conde forvandlet magasinet til å bli større og få flere følgere. Det ble brukt tegninger og enkle fotografier i bladet. Etter en tur over atlanteren til England så startet han den engelske Vogue der. Bladet ble veldig godt mottatt av det engelske folk. Populæriteten og ryktet til bladet økte og etter en stund ble også den spanske Vogue og den franske Vogue lansert. Temaet for bladet endret seg og det ble mer fokus på mote, kvinner og bryllup. I 1932 publiserte Vogue det første fargebildet på coveret med en tynn kvinne som holder en badeball over hodet, bildet skulle være et symbol på den moderne kvinne. Vogue ville ha de beste bildene i hele verden og ansatte noen av verdens beste fotografer som het Irwin Penn, Guy Burden, Richard Avedon, Norman Parkinson, Helmut Newton og Peter Lindberg. 

60-tallet er tiåret hvor det skjedde en stor utvikling i motens historie. Det ble trend å gå i kortere skjørt og å vise mer av brystpartiet. Diana Vreeland var redaktør i Vogue på den tiden. Hun fikk bladet til å handle mer om sex og sensualitet.

I 1988 ble den nåværende redaktøren Anna Wintour ansatt i Vogue. Anna vokste opp i England og var datter av Charles Wintour som var redaktør i London Evening Standard. Tidlig ble hennes mote og skriveinteresse vekket. Etter noen år som journalist i England så ble hun ansatt i Vogue. Med de naturlige redaktørevnene i genene sine gjorde hun bladet yngre og utvidet målgruppen for bladet slik at de fikk opp lesertallet sitt. Hun gav bladet en ny sjel og satte det på riktig spor slik at det ble mer og mer suksessrikt. Bladet begynte å skrive om kultur, kunst og interiør. Nakenhet og pupper ble mer i fokus. Suksessen og populæriteten ble så stor at bladet ble solgt over hele verden. Senere ble interiørbladet Vogue Living lansert. Anna er kjent for å være bestemt men svært kreativ og dyktig. I 2003 skrev hennes tidligere assistent Lauren Weisberger boken The Devil wears Prada. Den handler om en egoistisk og bestemt redaktør som ansetter en klønete, uerfaren og sårbar assistent. De to forskjellige sjelene jobber tett oppå hverandre og ting går ikke helt etter redaktørens plan. Boken er inspirert av Anna og ble senere omgjort til film. I 2009 ble dokumentaren the September Issue utgitt. Den varer i 90 minutter og handlingen er om hvordan september utgaven for Vogue 2007 ble laget. Vi får et bredt innblikk i Vogue sin arbeidsplass. Man skulle tro at Anna hadde gjort noe magisk med bladet - hun har gitt bladet en sjel. Anna er i dag en av verdens mektigste kvinner.

Nå er Vogue verdens mest solgte magasin. Voguebladet finnes i mange varianter. Det finnes Vogue blader for barn, egne skjønnhetsblader og tenåringsblader. 

Det finnes ikke en eneste jente på denne planeten som ikke elsker dette magasinet. 

Da håper jeg dere får en magisk kveld. #blogger #chick

Sunniva Skaug

Sponsorship: sunnacgblogg@hotmail.com

Search

Bloggdesign

hits